fredag 23 december 2011

Mumsigt julgodis

Ett underbart gott julgodis är hemmagjord wienernougat. Jag har gjort denna i flera år nu, efter att ha sett Monica Ahlberg göra den på teve.

100 g flagad mandel
250 g nougat
150 g mörk choklad

Rosta den flagade mandeln gyllenbrun i en torr och inte alltför het stekpanna. Ställ åt sidan.

Smält nougaten i ett vattenbad.
Finhacka den mörka chokladen och låt den smälta ner tillsammans med nougaten i vattenbadet.
Blanda ner den rostade mandeln.
Häll upp massan i en avlång form klädd i bakplåtspapper.
Låt stelna och skär sedan i bitar.


Leilas Rocky Road har också blivit ett smarrigt inslag på julen.

600 g mörk kvalitetschoklad 70 %, jag har använt Valrhonas Manjari och Guanaja. Det är ett tips att ta en god choklad, annars kan godiset bli lite bittert.
2 påsar dumlekola
2 nävar minimarshmallows
3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistagenötter (detta har jag missat, brukar ta vanlig mandel)

Smält chokladen på låg värme i vattenbad
Blanda samtliga ingredienser.
Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.
När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.

1 kommentar:

  1. Va goda saker...Mums.
    Tittar också in och önskar dig ett gott slut och ett riktigt GOTT NYTT ÅR...♥

    Kramar Maria

    SvaraRadera

Välkommen in till mig, tack att du tog dig tid att tassa hit! Lämna gärna en kommentar så jag vet att du varit här. Har du ingen blogg, välj anonym så ska det fungera ändå. Ha en fortsatt härlig dag!