fredag 2 december 2011

Lucka nummer 2

Nu är det dags för lucka nummer två i adventskalendern, i serien "Berätta om" är det nu dags för staden du bor i.
Jag har bott i Linköping sedan år 2000, då flyttade jag in i min kusins lägenhet i Tannefors. Hon skulle flytta till en trea i samma hus, och visste att jag var så kär i hennes lilla etta. Den hade stort kök, med ett sådant gammalt skafferi och en garderob som man kunde gå in i. Tannefors är en ljuvlig stadsdel med mysiga Stångån och fina promenadstråk. På den tiden bodde mina kära vänner Paulina och Tesa i Hejdegården, vilket bara var på andra sidan ån. Det blev många promenader över bron som band samman stadsdelarna, och runt ån med på den tiden.
Nu de senaste 6 åren är det alltså en trea i Gottfridsberg som gällt. Med en supermysig innergård och med uteplats. Där har jag kunnat ha katterna ute och plantera blommor och örter. Att min vän Linda bor två våningar upp har varit en extramysig bonus, då har vi fikat och pysslat med smycken då vi fått lust. Men snart är det dags att flytta. Igen. Nu till en tvåa, förhoppningsvis snart.

Men vad ska man berätta om själva staden då? Hm, det är en studentstad så det är väldigt mycket caféer. Där Chokolat på Storgatan är mysigast. Där har de första ägarna inspirerats av filmen med samma namn. Mycket choklad med andra ord, praliner, mousse, varm choklad med chili... Nu är det nya ägare så det har blivit lite mer vanligt café av det. Men den ljuvliga moussen finns kvar. Runt hörnet ligger en superfin blomaffär som heter Systrarna grön. Dit kan man gå och bara njuta av alla vackra arrangemang och den mysiga personalen.
Centrumet är nog ganska tråkigt annars, tycker jag. Men det är kanske för att man bor här och blir hemmablind. Mysigt är det i Gamla Linköping med chokladboden och massor med gamla hus som det såg ut förr.

1 kommentar:

  1. Vilka söta katter du har:-) Ja gamla Linköping är supermysigt, där strosar jag gärna omkring.

    Ha en riktigt mysig helg!

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen in till mig, tack att du tog dig tid att tassa hit! Lämna gärna en kommentar så jag vet att du varit här. Har du ingen blogg, välj anonym så ska det fungera ändå. Ha en fortsatt härlig dag!