måndag 5 december 2011

För ett år sedan

Lucka nummer fem i "Berätta om mig, vem var jag för ett år sedan".

För ett år sedan var jag i ett förhållande. Jag och min sambo diskuterade vart vi skulle fira jul. Hos vilka föräldrar, i Östergötland eller i Norrland. Hos mina föräldrar firar bara familjen, bestående av mamma, pappa, min bror och jag. Nästan inga julklappar alls. I Norrland är det folk till förbannelse överallt. Syskon, mostrar, fastrar, morbröder, kusiner och hund. Under julklappsutdelningen som tar flera timmar, öppnar varje person ett paket i taget medan alla tittar på. Det tar sin tid med andra ord. I år har jag inget val, det blir min familj som jag firar med. Jag har ingen annan familj. Det är nog den största skillnaden från förra året.

En annan skillnad från vem jag var då, är att jag trodde att nästa gång jag flyttar blir det till ett hus. Gärna ett äldre hus, med en glasveranda. Trädgård med blommor och fruktträd. Katterna kunde få vara ute mer och jag skulle sätta blommor som fick växa upp utmed husväggen. Gärna ett litet växthus med... Men istället blir det en mindre lägenhet jag ska flytta till. Den är centralt i staden och ganska modern. På åttonde våningen med en hisnande utsikt, lite hotellkänsla över det hela.

Livet tar ibland andra vägar än man kanske hade trott, men det behöver inte alltid vara dåligt. Ibland undrar jag bara hur mycket vi styr själva? Har jag valt dessa vägar jag trampar på, eller väljer andra åt mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen in till mig, tack att du tog dig tid att tassa hit! Lämna gärna en kommentar så jag vet att du varit här. Har du ingen blogg, välj anonym så ska det fungera ändå. Ha en fortsatt härlig dag!