fredag 2 december 2011

Kaffekuriosa

Tyvärr fick vi inte lära oss göra lattelöv och hjärtan...

Baristakursen igår var superrolig! Vi fick lära oss mera om kaffe, från frö till träd. Jag som alltid trott det var kaffebuske, men det är träd som de klipper ner till buskliknande växter. Träden kan tydligen bli tio (10) meter höga! Ofta odlas bananträd som får växa över "buskarna" för att ge skugga. Bären som är en stenfrukt, är röda då de plockas och påminner om körsbär i utseéndet. De växer runt ekvatorn, precis som kakaobönorna som i Sydamerika, Etiopen och Indien. Visste ni att det fanns 800 smaksubstanser i kaffet? I vin som har ett väldigt brett smakspektra finns det ungefär 400 smaker. Och att det i en kopp kaffe är ungefär 16 procent fett? Kaffeskörden läggs sedan ut på auktion, där får de stora köparna slåss om att lägga högsta priset. De sämsta skördarna säljs till snabbkaffegrossisterna. Så Nescafé gör sig en rejäl hacka på sina dåliga kaffebönor, som sedan säljs till skyhöga priser.

2 kommentarer:

  1. Mycket att lära, det är kul... I mina ögon är allt kaffe lika...;)

    SvaraRadera
  2. Där ser man, tur man är finsmakare när det gäller kaffe med tanke på hur mycket jag häller i mig på en dag:-)

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen in till mig, tack att du tog dig tid att tassa hit! Lämna gärna en kommentar så jag vet att du varit här. Har du ingen blogg, välj anonym så ska det fungera ändå. Ha en fortsatt härlig dag!