tisdag 25 augusti 2009

Kulturvandring

Mysig tavla på museet
Lifsfara att röra dessa knappar tydligen...

Mitt bland alla konstiga maskiner i den gamla lokverkstaden stod det ett litet sött pepparkakshus!


Hela huset var byggt av betong.
En gammal corren från 1901 låg i ena bostaden

Första dagen i skolan (för min del) fick vi lära oss om Motalas hisoria. Först en rundvandring vid skolan till Göta kanal paviljongerna. Han som berättade inledde med att berättelsen "när jag mötte kungen år 1802", utan att presentera sig själv eller nåt, stod han bara där plötsligt och gormade. Tänkte det, att exakt huuur gammal är du då, gubbe? Vem föreställer du? Tydligen var det Baltzar von Platen, som var med och grundade kanalen. Jag hade inte ens tänkt på att kanalen var byggd av någon, men det är klart att slussen inte faller dit av sig själv...

Sedan flockades vi runt, som en skock får, under hela förmiddagen. Fick se en lokverkstad, industrimuseumet(det var supertrist) och arbetarebostäder. Mini lägenheter på 18 kvadrat där de bott en hel familj, i samma rum. Med inneboende. Sen jobbat 12 timmar om dagen, sex dagar i veckan. Vilken misär, så gnäller jag om mina timmar! Fast det var väl därför de klara av att bo så trångt, de sågs ju aldrig! De här hade det ändå bra tydligen, fanns andra arbetarelängor där de sov i skift i samma säng, olika arbetare. Alltså den som jobbade dag, sov i den sängen på natten. Och de som jobbade natt sov i samma säng på dagen. Tala om packat boende..

Efter det var det dags för korvgrillning, denna gång i alla fall klockan tolv. Förra året var korven klar redan halv 10, mindre lyckat.

Fick vår första uppgift, så for ner till kommunen för att intervjua. Men han som jag behövde prata med satt i sammanträde hela dagen, bättre lycka imorgon. Men det är verkligen kul att få komma igång och skriva igen, det har jag saknat under sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen in till mig, tack att du tog dig tid att tassa hit! Lämna gärna en kommentar så jag vet att du varit här. Har du ingen blogg, välj anonym så ska det fungera ändå. Ha en fortsatt härlig dag!