söndag 2 augusti 2009

Konstnärligt lagd?

Mammas fina porslinsmålning på tallrik
Två av hennes tavlor

Vissa människor är så himla kreativa, det räcker att de tittar på ett föremål för att se oändliga möjligheter som finns att göra med det. Mamma är en av dessa människor, hon är konstnär och målar tavlor och porslin. Väldigt duktig, måste jag skrytsamt säga. Hon har det där ögat och ser möjligheterna. Hon har tex satt ihop ett par snirkliga grenar med prismor och silver/pärlband till en jättefin tak krona. Bland det första hon gjorde då de flytta till gården var att plocka fram ett berg under gräset och av det blev det ett fågelbad med växter runt och små figurer. Lite överallt , på gården, kan man hitta små stilleben att vila ögonen på, en tomte här eller en lykta där.

Hmm, jag skulle inte ens komma på tanken att göra en tak krona av några grenar och band, än mindre gräva fram ett berg och göra det till superfint fågelbad! Skulle jag mot all förmodan testa något av det, så skulle det absolut inte bli hälften så bra i slutändan. Jag får alla idéer från andra och tidningar, sen är det ett elände att försöka få till det någorlunda så som det var tänkt. Det blir aldrig riktigt så som jag hade tänkt mig. Min fantasi och den kreativitet jag hade som liten, är borta eller gömd någonstans. Då var det bara att sätta sig och rita, idéerna bara flödade. Förr så måla även jag porslin och gick på keramik kurs. Skulle jag prova att rita nu så skulle det vara ett vitt papper framför mig hur länge som helst. Är idéerna borta? Eller kan man på nåt sätt få fram dom igen?


Jag tror det beror på livssituationen, hur man lever och trivs. Klart att fantasin flödar i harmoni ute på landet, med fågelkvitter utanför dörren. Här inne i stan är det bara ett himla liv jämt, folk som gapar och hundar som ylar. För att inte tala om grannbarnen som skriker och cyklar 300 varv på gården. Varje kväll! Ett under att de inte cyklat över katterna än, det är väl en tidsfråga...

Lugnet som infinner sig då man åker ut till gården är helt obeskrivbar. Där sitter jag och läser eller bara är, hur skönt som helst. Sitter ute tills tio på kvällen på sommaren, minst! Här hemma är det teve som gäller från sex tills läggdags, med datorn i knät. Konstigt att man blir stressad... Vad får man för inspiration och kreativitet av det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen in till mig, tack att du tog dig tid att tassa hit! Lämna gärna en kommentar så jag vet att du varit här. Har du ingen blogg, välj anonym så ska det fungera ändå. Ha en fortsatt härlig dag!