torsdag 25 juni 2009

Våffla eller bägare

Denna vecka har verkligen bjudit på efterlängtat härligt sommarväder. Jag och mina små flickor har njutit på uteplatsen i solens strålar. Busan och Pixie får man helt enkelt dra in vid halv elva på kvällarna, helt supertokiga i att vara ute.

Detta väder medför även ökad glassförsäljning på jobbet, ett mindre härligt tillskott i värmen. Visst tiden går snabbt som ögat då man skopar glass för glatta livet, men det känns i rygg och armar efteråt. Puh, säger jag bara. Ett evigt frågande/tjatande om de vill ha glassen i våffla eller bägare hör också till dagens festligheter.
"Jag vill ha en glass med två kulor", säger nio av tio personer. Aha tänker jag då, vill du ha en glass? Jaha, det hade jag aldrig kunnat gissa då du köat i en glasskö, hmm. Trodde verkligen att du var ute efter en chipspåse, en sko eller dylikt!
"Vill du ha en våffla eller en bägare?" blir det givna svaret.
Då får man en blick som om man vore det dummaste som går i ett par skor. Sedan måste kunden tänka efter ytterligare ett par minuter, hmm ska man ha glassen i något också. Nu blev det jobbigt!
Jag läste någonstans att folk köper bil snabbare än vad de tar såna här vardagsbeslut. Det går alltså snabbare, i genomsnitt, att besluta sig för vilken bil man ska ha. En bil som kostar flerahundra tusen. Bilköp som efterlämnar lån och följdkostnader beslutas snabbare än om man tillexempel ska ha jordgubb eller blåbärsglass i en våffla eller bägare.
" En bägare ska det vara!" Okej... Givetvis, det är klart... Det såg jag ju på dig, du är en typisk bägareperson. Eller inte..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen in till mig, tack att du tog dig tid att tassa hit! Lämna gärna en kommentar så jag vet att du varit här. Har du ingen blogg, välj anonym så ska det fungera ändå. Ha en fortsatt härlig dag!