måndag 12 oktober 2009

Tryffel? Vad är det? En svamp eller?

Här är chokladbollar från Ulrika marknad. Undrar om det är svamp i dom? hehe

Jag slutar aldrig förvånas över vissa människor. Måånga kunder som kommer in på godisbutiken har aldrig hört talas om tryfflar. Roligast är då föräldrar ska förklara för sina barn som står och trycker näsan mot glasdisken där pralinerna ligger uppradade.

-Pappa, vad är det här? säger de och kletar på hela glasrutan.
- Hmm, det där är choklad mumlar de frånvarande till svar.
-Tryfflar, förklarar jag. Eller ganache som det också kallas. Med olika smaksättningar, de är handgjorda av den finaste chokladen.
-Pappa, vad är en tryffel? tjatar barnet påväg ut från butiken.
-Hmm, det är väl en typ av svamp....grubblar pappan och föser ut barnen och vagnar ut ur butiken.

Svamp?! Joo förvisso så finns det en exclusiv typ av svamp som bökas upp ur jorden av grisar Men chansen att den svampen skulle ligga chokladdoppad i vår pralindisk i en GODISBUTIK är väl ganska liten. Eller?

Sedan alla äldre tanter som kommer farandes och letar efter nougaten som vi minsann hade i askar DÄRBORTA för en vecka sen, vaaar är dom!? Vi hade ingen nougat därborta då? JOO minsann! Efter mycket härjande från de upprörda damerna så smyger det fram att det är tryffel de menar.
-JAG kan inte komma ihåg vad allt heter! Helt upprörd. Om det är på mig, eller sig själv, eller på sin stackars gubbe därhemma, det framkommer inte.

Alltså var det bara i vår familj som det varje jul förekom diverse chokladaskar från Marabou, fullproppad med tryfflar och andra praliner? Gräddnougaten försvann först, sedan tryfflarna med olika smaker. Kvar sist låg alltid ägglikör och romrussin och alla de ruskiga smakerna.

Detta innebär att jag sedan barnsben ätit, längtat efter och vetat vad tryfflar är. Att stå som 40-70 gammal och inte ha en susning känns väldigt avlägset, för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen in till mig, tack att du tog dig tid att tassa hit! Lämna gärna en kommentar så jag vet att du varit här. Har du ingen blogg, välj anonym så ska det fungera ändå. Ha en fortsatt härlig dag!