måndag 13 december 2010

Lucia


Idag var det extrajobb på Extra igen. Började i fredags och har några fler tider inbokade denna månad. Sedan får vi se hur det blir där. I dag var det tradiotionellt luciafirande med lussebullar, pepparkakor och ett luciatåg som kom och sjöng i cafeterian. Levande ljus, både i kronan och som de höll i. Flerstämmigt och tjusigt. Men mitt i sången tog ena tjejen upp en mobil. Vi titta på vandra med den outtalade frågan "kommer hon svara i telefon nu?" Men det var helt sonika stämmorna som kom därigenom innan varje ny sång. Mysigt med dämpad belysning och ett luciatåg som lyser upp mörkret. Kom och tänka på Ulrikaskola då vi var små och lussade i den svettiga gymnastiksalen. År efter år. Redan då jag började skolan bestämdes det att jag skulle vara lucia i sexan. På grund av mitt långa hår. Men då jag väl gick i sexan var håret avklippt på längden och borttappat resten pga taskig frisör. Lucia blev jag ändå tillsammans med Petra och Lillemor. Vi var bara tre tjejer i klassen så då fick alla vara lucia. Rättvist ska det vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen in till mig, tack att du tog dig tid att tassa hit! Lämna gärna en kommentar så jag vet att du varit här. Har du ingen blogg, välj anonym så ska det fungera ändå. Ha en fortsatt härlig dag!