onsdag 17 november 2010

Dagens goda gärning

Idag har jag gjort dagens goda gärning, eller veckans kanske till och med. Det kom in en gammal tant i butiken och hon var helt slut. Hon fick en pall att sitta på, några druvsockerbitar och ett glas vatten. Hon visste inte vart hon var eller vart hon skulle. Alla vägarbeten fick henne att bli helt snurrig, vilken jag kan förstå. För det är som att gå i en labyrint att ta sig uppifrån Ågatan in till affären.

Den lilla gumman satt på pallen och försökte samla sig, då frågade jag om vi skulle ringa efter en taxi? Men det gick ju inte då hon inte vart hon skulle. "Jag bor mitt emot teatern, tror jag. Jättenära Storatorget", sa tanten. Hmm, tänkte jag, de två platserna är ju inte såå himla nära varandra. Till slut kom jag på att man kan ju gå in på hitta. se och söka på hennes namn, för hon mindes mycket väl vad hon hette. Då kom adressen upp, och oj så glad hon blev! Det var bara att tassa med henne ut och leda henne åt rätt håll, kunde tyvärr inte följa henne hela vägen då jag stod själv i butikseländet. Men visa henne vägen genom labyrinten och följde henne till Olympia. Lille tanten var så glad och ville så gärna få ge mig något som tack, men det sa jag nej till, lite medmänsklighet måste man kunna ha ändå. En vacker dag är man där själv, virrig och vet inte vart man är eller vart man bor, huuu. Hemskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen in till mig, tack att du tog dig tid att tassa hit! Lämna gärna en kommentar så jag vet att du varit här. Har du ingen blogg, välj anonym så ska det fungera ändå. Ha en fortsatt härlig dag!