tisdag 27 september 2011

Valloner och andra rötter

Nu har jag påbörjat en serie om Valloner i Finspång. Att ha Vallonblod i sina gener hävdar var och varannan svensk. Kan det ens vara möjligt när det bara var cirka 2 000 Valloner som kom hit? Jag läste på en sida att typiska vallonkännetecken är:

Raka ögonbryn
Ett extra streck på armen vid armbågen
En knöl på bakhuvudet
Längre stortå
Mörkt, lite mer utländskt utseénde med mörkare hy och hår

Jag har alla kännetecken i sådana fall, som så många andra. Nu sägs ju även vår släkt ha Vallonblod i sina ådror. Det vore roligt att veta vad som stämmer och inte. Ganska spännande med rötter och släktforskning. På teve var det om ämnet, i programmet Vem tror du att du är? Caroline Af Ugglas sökte efter sina adliga släktingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen in till mig, tack att du tog dig tid att tassa hit! Lämna gärna en kommentar så jag vet att du varit här. Har du ingen blogg, välj anonym så ska det fungera ändå. Ha en fortsatt härlig dag!