måndag 24 september 2012

Bloggutmaning....

Veckans utmaning, "Jag växte upp"

På landet, med mina föräldrar, en storebror och min "lillebror", Tim, som var våran lilla hund. En tibetansk spaniel som kom in i vårat liv då jag var elva år och som är min första kärlek.

Vi bodde i en nybyggd villa i Gammalkil, ungefär tre mil utanför Linköping. Mina första sex år i skolan var ute på landet, i den lilla byn Ulrika. Men från sjunde klass fick vi åka buss åt andra hållet, in till Linköping.

Min uppväxt var både bra och dålig. Bra med en stabil och normal familj. Men dålig för att jag var väldigt mycket sjuk. Gamla fotografier visar en hålögd mager tjej, med sorgset uttryck. Då jag var 13 år kom läkarna på att jag hade celiaki, eller glutenallergi. En sjukdom som jag förmodligen haft sedan jag föddes. Det sätter sina spår på de mest konstiga sätt, så jag har tillbringat mycket tid på sjukhus tillsammans med min mamma. Annars var det stallet och hästar som gällde redan då.

Jag växte upp på 70-talet, med Vilse i pannkakan, Fem myror är fler än fyra elefanter och Storstrumpa & Lillstrumpa.





2 kommentarer:

  1. Mysigt men också jobbigt med sjukdomen!
    Det är ju det där med att det aldrig bara är på ett sätt. Fast det är väl det som formar oss=))

    Vad vore livet utan dessa djur?
    Hoppas din prinsessa snart blir bättre.

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tur att forskningen går framåt och dagens barn kanske inte behöver lida så.
    Kram Anette

    SvaraRadera

Välkommen in till mig, tack att du tog dig tid att tassa hit! Lämna gärna en kommentar så jag vet att du varit här. Har du ingen blogg, välj anonym så ska det fungera ändå. Ha en fortsatt härlig dag!